Hall Media väljer att skänka de intäkter de får från SD-annonser till ett stipendium för insatser för integration och mångfald i koncernens spridningsområde. Bra idé, tycker vi. FÖR JÄVLIGT, tycker de lokala toppolitikerna från SD.
Under gårdagen gick Hall Medias ansvariga utgivare Marie J Flyckt ut i en krönika och berättade om beslutet att skänka bort alla annonsintäkter i koncernens tolv tidningar till en fond som ska delas ut som stipendium årligen till någon som jobbat för integration och mångfald i närområdet. Så här motiverar hon beslutet:
Vi vill inte tysta någon, men vi vill visa var vi står. Så länge som en annons inte går emot våra pressetiska regler ska den publiceras – så att du själv, läsare och väljare, kan göra ditt val. Vi säger inte nej till annonser som driver opinion i valrörelsen, men vi bestämmer själva vad vi gör med intäkterna. Marknaden och debatten är fri. Vi har yttrandefrihet under ansvar, och vi har valfrihet. Och vi har gjort vårt vägval.
Fantastiskt initiativ, tycker vi på redaktionen. Ett smart, demokratiskt och positivt ställningstagande mot rasism. Men de lokala SD-politikerna var inte lika roade av tilltaget.
SD:s toppnamn till regionvalet från Ljungby, Melena Jönsson, berättar för P4 att hon tänker säga upp tidningen. ”Jag tycker inte att det är demokratiskt att göra så”, säger hon. ”Vi lägger jättemycket pengar redan på integration, och jag tror inte det kommer hjälpa”. Melena Jönsson har tidigare avslöjats med att dela artiklar från bland annat Fria Tider.
Även Björn Forsell, som är Sverigedemokraternas distriktsordförande i Jönköpings län, är upprörd.
På ren svenska tycker jag det är för jävligt. Jag förstår inte riktigt varför man gör så här. Det kan bli så att upp till en tredjedel röstar på Sverigedemokraterna i höst och vill man då segregera sig mot väljarna? Sen talar man i nästa mening om allas lika värde. Är inte vi och våra pengar lika mycket värda då? Jag tycker man skjuter sig själv i foten.
Vi kan tycka att det är något märkligt att reagera så starkt på att annonspengar används till ett gott antirasistiskt syfte istället för att gå till företagets verksamhet, särskilt att gå så långt att man kallar det odemokratiskt. SD:s annonser får ju de facto synas i tidningen, och koncernen förtydligar att deras hållning givetvis inte kommer att påverka deras nyhetsbevakning.
Det ska nog till SD:are för att tycka att en sån sak är ”för jävlig”.
